Sejarah Negara

Website History

Menu

Pertanian di Malaysia

November 4, 2013 | Dunia, Negara

Pertanian di Malaysia – Malaysia merupakan negara agraris. Pertanian di Semenanjung Malaysia di dataran Aluvial menghasilkan padi, karet, kelapa sawit, kelapa dan nenas. Tanaman pangan utama adalah padi. Penghasil padi sawah yang terpenting yaitu negara bagian Kedah, Kelantan, Perak dan Perlis.

Tanaman perkebunan terpenting di Malaysia adalah karet. Malaysia merupakan negara penghasil karet terbesar di dunia. Karet mulai di tanam di Malaysia pada tahun 1877 oleh orang Inggris, yang kemudian tersebar di negara lain termasuk Indonesia.

Perkebunan kelapa sawit diusahakan di daerah Johor, Selangor dan Perak. Negara ini jua pengekspor kelapa sawit terbesar di dunia. Perkebunan kelapa sawit diusahakan di pantai barat dan timur Semenanjung Malaysia dan Sabah, hasilnya yaitu minyak kelapa dan kopra yang nantinya akan diekspor.

Perkebunan nenas terdapat di Johor. Nenas dibawa oleh orang Spanyol dari Amerika Serikat. Kayu dihasilkan di pantai timur Sabah. Pelabuhan ekspor kayu terpenting dan juga pusat industri kayu lapis yaitu Sandakan dan Lahad Datu.

Karet diekspor dari kota Kinabalu, ibu kota Sabah. Serawak menghasilkan karet dan lada hitam di daerah Kuching ibu kota Serawak dan Sibu.

Sebagai tambahan informasi : perikanan di Semenanjung Malaysia menghasilkan ikan tenggiri, bawal, parang, kembung, pari, cincoru dan bilis. Hasil ternak yaitu lembu yang diternakkan di Sabah.

Baca selengkapnya Tentang Negara Malaysia

Related For Pertanian di Malaysia